Όλοι μας είμαστε μέρος του μεγάλου «ηχογραφήματος» που γεννούν οι λέξεις, ο λόγος του Παπαδιαμάντη... .

Η Φένια Παπαδόδημα και ο Γιώργος Παλαμιώτης γράφουν στο Loaded.gr για το Αθηναϊκό Μουσικό Θέατρο και την παράσταση «Ξεπεσμένος Δερβίσης» που ανεβαίνει στο Θέατρο Ροές - κερδίστε προσκλήσεις.

BREAKING
 

Η Φένια Παπαδόδημα και ο Γιώργος Παλαμιώτης γράφουν στο Loaded.gr για το Αθηναϊκό Μουσικό Θέατρο και την παράσταση «Ξεπεσμένος Δερβίσης» που ανεβαίνει στο Θέατρο Ροές - κερδίστε προσκλήσεις.

Αφηγούμαι, αναβιώνω το διήγημα ακολουθώντας τη μουσική, αυτοσχεδιάζοντας και τραγουδώντας. Οι μουσικοί συμμετέχουν στην αφήγηση. Μουσική και λόγος γίνονται ένα σώμα. Υπάρχουν σημαντικά μέρη μουσικών αυτοσχεδιασμών που εμπνέονται από τις εικόνες που φέρει το διήγημα, ακόμη κι αν δεν γίνεται λόγος γι’ αυτές. Η μουσική αναβιώνει την μυστική ατμόσφαιρα του διηγήματος. Οι εικόνες, οι ζωγραφιές του Γ. Κόρδη και τα visuals της Ε. Τζαβάρα, αφηγούνται κάτι από  τα πολλά επίπεδα ανάγνωσης που κρύβει μέσα του το ξεχωριστό αυτό αθηναϊκό διήγημα. Ο λόγος συνομιλεί με την εικόνα, η εικόνα με τα σώματα, με τους ήχους και τη μουσική.

Δύο φοιτητές του τμήματος Μουσικών σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, έχουν συνθέσει ηχητικά τοπία εμπνευσμένοι από όλους τους ήχους που περιγράφονται στο διήγημα. Πρόκειται για τον Χρήστο Νταούλα και τον Γιώργο Γαργάλα.

Όλα αυτά που κρύβονται πίσω από μία πρώτη ανάγνωση του κειμένου, υπονοούνται από τις εικόνες, αλλά και από τα εμβόλιμα επιπλέον κείμενα που έχουμε επιλέξει. Βιζυηνός, Σεφέρης, Ρωμανός Μελωδός.

Όλοι μας είμαστε μέρος αυτού του μεγάλου «ηχογραφήματος» που γεννούν οι λέξεις, ο λόγος του Παπαδιαμάντη. Είμαστε οι «σταλαγμοί που πέφτουν αργά αργά από την υδροροήν εντός της αυλής»… Είμαστε και ηθοποιοί και μουσικοί. Καθένας μας είναι μία από τις φωνές, ένα από τα χρώματα που σκιαγραφούν τα πολλαπλά εσωτερικά τοπία που γεννά η εμφάνιση του υποτιθέμενου δερβίση…

Μουσική, εικόνες και κείμενο είναι ένα. Εικόνα και κίνηση εσωτερική πορεύονται μαζί. Δεν υπάρχει περιγραφή μιας κατάστασης. Υπάρχει συνάντηση σ’ έναν χρόνο εσωτερικό.

Οι αλλαγές στην παράσταση σε σχέση με την πρώτη παρουσίασή της στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Αυτή την φορά οι ζωγραφιές του Γιώργου Κόρδη και τα visuals της Ερατώ Τζαβάρα παίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην παράσταση, ισάξιο της μουσικής και του λόγου. Το μουσικό κείμενο και το διήγημα του Παπαδιαμάντη παραμένουν τα ίδια, αλλά η εμπειρία για τον θεατή θα είναι τελείως διαφορετικής ποιότητας.

Στην πρώτη παρουσίαση είχαμε δύο στιβαρά χάλκινα πνευστά, ένα σαξόφωνο και μία τρομπέτα, (ο Ντέηβιντ Λύντς και ο Αντρέας Πολυζογώπουλος αντίστοιχα), ενώ εδώ έχουμε ένα εύθραυστο  πνευστό από καλάμι, το νέυ και τα ηχητικά τοπία που έχουν παραχθεί με ψηφιακή σύνθεση ή/και ανασύνθεση υπαρκτών και ανύπαρκτων ήχων.

Εδώ θα πρέπει βέβαια να ξεκαθαρίσουμε πως ο Χάρης Λαμπράκης που παίζει το νέυ, δεν είναι μαζί μας επειδή ο ήρωας του Παπαδιαμάντη παίζει ο ίδιος νέυ. Σε καμία περίπτωση. Όπως άλλωστε ο Ντέηβιντ και ο Αντρέας στην προηγούμενη παράσταση, έτσι και ο Χάρης είναι μαζί μας όχι για το όργανο που κρατάει, αλλά γιατί είναι ένας μουσικός με προσωπικότητα, βαθιά βιωματική γνώση της μουσικής πράξης, συγκεντρωμένος, με ευαισθησία και πάνω απ’ όλα είναι ένα σπάνιο ανθρώπινο πλάσμα που χαίρεσαι να συνεργάζεσαι μαζί του.

Το ίδιο και ο Παναγιώτης Κωστόπουλος που παίζει τύμπανα, ένα όργανο που δεν φημίζεται για την μελωδικότητα και την ευελιξία του. Όμως η πλούσια και ταυτόχρονα αφαιρετική και λεπτή γραφή που τον χαρακτηρίζει, κάνει τελικά τα τύμπανα να είναι αυτά που διατηρούν την συνέχεια με την διαχρονική ποιητικότητα του κειμένου, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που θυμίζει ταινία του Τζιμ Τζάρμους.

Το Αθηναϊκό Μουσικό Θέατρο

Η ιδέα για το Αθηναϊκό Μουσικό Θέατρο δεν είναι κάτι που προέκυψε τυχαία. Ήταν μία κοινή ματιά που είχαμε σ’ αυτό που ονομάζουμε μουσικό θέατρο με μία ευρεία έννοια. Είχαμε πειραματιστεί πάνω σε διαφορετικά κείμενα μέσα στα χρόνια. Και σχεδόν πάντα και στα αμιγώς μουσικά projects που κάνουμε  μαζί, ο λόγος παίζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Μετά λοιπόν από χρόνια παραστάσεων αποφασίσαμε πως πρέπει να δώσουμε ένα κοινό όνομα, κάτω από το οποίο να συστεγάσουμε, με αρχή τον Ξεπεσμένο Δερβίση, όλες τις σχετικές δουλειές μας στο μέλλον.

Περισσότερα για την παράσταση ΕΔΩ:

----------------------------------

Το Loaded.gr εξασφάλισε για εσάς από τρεις διπλές προσκλήσεις για το Σάββατο 2 και την Κυριακή 3 Νοεμβρίου. Για να μπείτε στην κλήρωση στέλνετε e-mail στο [email protected] γράφοντας τη λέξη Δερβίσης. Οι νικητές θα ενημερωθούν με προσωπικό e-mail.

BREAKING MUSIC