Ο κορωνοϊός καταστρέφει την οικονομία του θεάματος

Τεράστιες ζημιές από αναβολές σε περιοδείες και φεστιβάλ

BREAKING
 

Τεράστιες ζημιές από αναβολές σε περιοδείες και φεστιβάλ

Όπως είναι γνωστό η πανδημία του κορωνοϊού έχει προκαλέσει τεράστιες αλλαγές σε όλο του χώρο του θεάματος και της διασκέδασης. Συναυλίες αναβάλλονται, περιοδείες ματαιώνονται, παραστάσεις κλείνουν και όσο περνάει ο καιρός οι κυβερνήσεις σκληραίνουν ακόμα περισσότερο τη στάση τους προκειμένου να αποτρέψουν τα χειρότερα, απαγορεύοντας ουσιαστικά τις συναθροίσεις πολλών ατόμων.

Ωστόσο, όλα αυτά τα –λογικά- μέτρα έχουν μεγάλο κόστος για πάρα πολύ κόσμο. Τα logistics ενός μεγάλου φεστιβάλ ή της παγκόσμιας περιοδείας ενός γνωστού ονόματος της μουσικής είναι συγκρίσιμα με την ….απόβαση στη Νορμανδία και στον σχεδιασμό και την υλοποίησή τους συμμετέχουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες άνθρωποι πολλοί εκ των οποίων εξαρτούν την επιβίωσή τους από αυτά τα γεγονότα.

«Ό,τι λέει το συμβόλαιο»

Οπότε με τόσες αναβολές το ερώτημα είναι ποιος πληρώνει τα σπασμένα και ποιος παίρνει τι. Σύμφωνα με αναλυτικό του ρεπορτάζ του Pitchfork η σύντομη απάντηση είναι «ό,τι λέει το συμβόλαιο» δηλαδή ποιοι είναι οι όροι του συμβολαίου μεταξύ διοργανωτών, promoters, καλλιτεχνών αλλά και των φανς που αγοράζουν τα εισιτήρια. Τα συμβόλαια αυτά συνήθως δεν δημοσιοποιούνται, ωστόσο το ρεπορτάζ έχει αποδείξει ότι διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση τόσο ως προς τους όρους όσο και ως προς τις αποζημιώσεις.

Ο όρος της «ανωτέρας βίας»

Την ίδια ώρα πάντως δικηγόροι που ασχολούνται με τον χώρο του θεάματος, επισημαίνουν πως το γεγονός ότι οι αναβολές των φεστιβάλ, παραστάσεων κλπ, γίνονται κατόπιν κυβερνητικών εντολών που επιτρέπει την ενεργοποίηση του όρου της «ανωτέρας βίας» (force majeure), ο οποίος ουσιαστικά λύνει το συμβόλαιο για όλες τις πλευρές αν υπάρξει απρόβλεπτος εξωτερικός παράγοντας όπως μια φυσική καταστροφή ή μια… πανδημία.

Στην περίπτωση της ενεργοποίησης του όρου της ανωτέρας βίας, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές επιστρέφουν στην κατάσταση προ συμβολαίου και τα μόνα χρήματα τα οποία δικαιούνται αφορούν σε έξοδα πριν ανακοινωθεί η αναβολή.

(Αν)Ασφάλεια για ιούς

Ταυτόχρονα, ασφαλιστές που συνεργάζονται με φεστιβάλ ή καλλιτέχνες σημειώνουν ότι σπάνια (λόγω κόστους) τα συμβόλαια περιλαμβάνουν ασφάλιση για μεταδοτικές ασθένειες αλλά ακόμα και αν υπάρξουν τέτοιοι όροι συχνά οι καλλιτέχνες και οι διοργανωτές αναγκάζονται να δίνουν μάχη με τις ασφαλιστικές για να λάβουν αποζημιώσεις.

Επιστροφή χρημάτων ή όχι;

Ένα τρίτο κομμάτι αφορά στους φανς και τα εισιτήρια που έχουν αγοράσει. Πάλι όλα εξαρτώνται από τους όρους των διοργανωτών. Για παράδειγμα φεστιβάλ όπως το SXSW ή το Ultra  έχουν πολιτική μη επιστροφής χρημάτων και απλώς δίνουν τη δυνατότητα σε όσους έχουν εισιτήρια να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα για μελλοντικά events. Στην πλειονότητά τους οι διοργανωτές ακολουθούν την πολιτική επιστροφής χρημάτων για αγορασμένα εισιτήρια, ωστόσο αν για παράδειγμα ο φαν χρειάζεται να ταξιδέψει τα έξοδα μετακίνησής του δεν καλύπτονται.

Τεράστιες ζημιές

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της οικονομικής καταστροφής από τις ζημιές μεγάλων μουσικών (και όχι μόνο) events, πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη μεγάλα φεστιβάλ στο εξωτερικό έχουν αρχίσει να απολύουν εργαζόμενους, ενώ πλήττονται και οι περιοχές όπου γίνονται τα φεστιβάλ: σύμφωνα με το ΝΜΕ, πέρυσι το SXSW παρήγαγε σχεδόν 340 εκατ. δολάρια για την οικονομία του Όστιν όπου και διεξάγεται, ενώ η μετακίνηση των φεστιβάλ Ultra και Coachella για τον Οκτώβριο έχει ήδη δημιουργήσει «μαύρη τρύπα» ενός δις. δολαρίων.

BREAKING MUSIC